Polski rynek ma duży potencjał dla producentów wina z Gruzji, co znakomicie pokazał sukces Georgian Grand Tasting 2024 — eventu skierowanego dobranży winiarskiej, importerów, sommelierów i mediów branżowych. Najnowsze dane Narodowej Agencji Wina z Gruzji (LEPL) również potwierdzają rosnące zainteresowanie gruzińskimi winami.
W pierwszej połowie 2024 roku z Gruzji do Polski wyeksportowano ponad 3 miliony litrów wina. Oznacza to 19% wzrost względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Wartość eksportu wzrosła o 17%, do blisko 8 milionów dolarów.
Dzięki wdrażanym przez Narodową Agencję Wina z Gruzji programom komunikacyjnym i misjom biznesowym w Europie, Azji i Stanach Zjednoczonych, ta tendencja ma dużą szansę się utrzymać. Budowane są eksperckie partnerstwa i projekty skierowane do branży winiarskiej, sommelierów i wielbicieli wina by jeszcze bardziej rozszerzyć i wzmocnić pozycję win gruzińskich na rynkach eksportowych, spośród których Polska jest jednym z kluczowych.
Fenomen wina gruzińskiego w Polsce
Kultura winiarska jest nierozerwalnie związana z historią Gruzji. Smakując gruzińskie wina, odkrywamy także kulturę tego kraju, w którym tradycja uprawy winorośli ma już 8000 lat. Odkąd Gruzja uruchomiła nowe rynki eksportowe w 2010 roku i słynna gruzińska metoda produkcji wina w qvevri znalazła się na liście UNESCO, wymiana handlowa z Polską uległa ożywieniu. Dziś wina gruzińskie cieszą się w Polsce rosnącą popularnością, a wśród osób, które już ich spróbowały zdecydowana większość (89%) je polubiła.
*(Dane z badań przeprowadzonych przez instytut SW Research na zlecenie National Wine Agency of Georgia w 2022).